Krav til nødpeilesender om bord på fiskebåter under 15 meter:
Alle dekkede fiskebåter og åpne fiskebåter med styrehus som opererer i fartsområde kystfiske eller større skal være utstyrt med nødpeilesender, uavhengig av byggeår. Les mer
Premaster GO
Premaster GO er et nytt produkt som gjør det mulig å kvittere ut jobber i et Web grensesnitt. Dette kan gjøres på en hvilken som helst plattform, på smart telefon, nettbrett, PC, MAC osv.
Her kan enkle operasjoner utføres.
http://www.sirkel-vs.no/wordpress/wp-content/uploads/2014/10/Logo_Liggende_Sirkel_liggende_14.10.13-300x105.png00adminhttp://www.sirkel-vs.no/wordpress/wp-content/uploads/2014/10/Logo_Liggende_Sirkel_liggende_14.10.13-300x105.pngadmin2018-03-02 11:31:382018-05-29 11:32:39Statusmeldinger Februar 2018
november i fjor trådde ILO-konvensjon nr. 188, som omhandlar arbeidsvilkår i fiskerisektoren, i kraft. Måndag denne veka inviterte Sjøfartsdirektoratet fiskerinæringa til eit møte der utfordringar rundt gjennomføringa av det nye regelverket var hovudtema. Les mer
Nytt krav til bemanningsoppgave på fiskefartøy
I forbindelse med gjennomføringen av den internasjonale konvensjonen ILO 188 i norsk rett, er det fastsatt krav til bemanningsoppgave på fiskefartøy med lengde (L) 24 meter eller mer. Les mer
Utløserkrok til MOB-båt var ikke i henhold til krav i LSA koden:
Sjøfartsdirektoratet har fått melding om en ulykke i forbindelse med utsetting av MOB-båt om bord i en passasjerferge. Under øvelse skulle besetningen om bord trene på utsetting og manøvrering av MOB-båten. Les mer
http://www.sirkel-vs.no/wordpress/wp-content/uploads/2014/10/Logo_Liggende_Sirkel_liggende_14.10.13-300x105.png00adminhttp://www.sirkel-vs.no/wordpress/wp-content/uploads/2014/10/Logo_Liggende_Sirkel_liggende_14.10.13-300x105.pngadmin2018-02-08 11:18:012018-02-08 11:18:01Statusmeldinger Januar 2018
Sjøfartsdirektoratet har som kjent valgt å ha ekstra fokus på sikkerhetsstyring og operasjonelle forhold om bord på mindre fartøy i 2018. Sjekklisten vil være et nyttig verktøy for rederiene i forkant av et eventuelt tilsyn fra Sjøfartsdirektoratet. Les mer.
Dieselmotorer med EIAPP sertifikat:
En dieselmotor (over 130 kW) skal være sertifisert og testet i henhold til NOx Technical Code 2008. Reder må ved kjøp eller skifte av motor forsikre seg om at den testsyklus som er benyttet er tilpasset bruken av motoren, ref. kapittel 3 i koden: Les mer.
Forskrift om mindre rettelser i diverse forskrifter etter skipssikkerhetsloven:
Sjøfartsdirektoratet har fastsatt mindre endringer i en rekke forskrifter.
Som del av Sjøfartsdirektoratets kvalitetssystem noteres jevnlig større og mindre behov for endringer i forskriftene vi forvalter. Mye av dette er endringsbehov av redaksjonell art, men som likevel kan gi rom for misforståelser og forårsake unødig tidsbruk hos direktoratets kunder. Formålet med endringene er i all hovedsak å rette opp redaksjonelle feil som av ulike grunner har oppstått.
Samtlige forskrifter som endres, er helt eller delvis hjemlet i skipssikkerhetsloven. Les mer.
Nye sertifikater for fiskeskippere:
Etter høringer i 2017, ble det fastsatt endringer for fiskeskippersertifikater som trådte i kraft 1.1.2018. Endringene medfører at det i dagens sertifikatstruktur for fiskeskippersertifikat finnes følgende 4 sertifikattyper:
Kompetansesertifikat fiskeskipper klasse A, som gir ubegrensede førerrettigheter på fiskefartøy i ubegrenset fartsområde
Kompetansesertifikat fiskeskipper klasse AB (nytt), som gir førerrettigheter på fiskefartøy med bruttotonnasje under 3000, i ubegrenset fartsområde
Kompetansesertifikat fiskeskipper klasse B, som gir førerrettigheter på fiskefartøy med bruttotonnasje under 500, i fartsområde Bankfiske II
Fiskeskippersertifikat klasse C, som gir førerrettigheter på fiskefartøy med lengde under 15 meter i fartsområde Bankfiske 1. Les mer
http://www.sirkel-vs.no/wordpress/wp-content/uploads/2014/10/Logo_Liggende_Sirkel_liggende_14.10.13-300x105.png00adminhttp://www.sirkel-vs.no/wordpress/wp-content/uploads/2014/10/Logo_Liggende_Sirkel_liggende_14.10.13-300x105.pngadmin2018-01-15 15:07:412018-02-08 11:16:47Statusmeldinger Desember 2017
Statusmeldinger Februar 2018
/i Ukategorisert /av adminKrav til nødpeilesender om bord på fiskebåter under 15 meter:
Alle dekkede fiskebåter og åpne fiskebåter med styrehus som opererer i fartsområde kystfiske eller større skal være utstyrt med nødpeilesender, uavhengig av byggeår. Les mer
Premaster GO
Premaster GO er et nytt produkt som gjør det mulig å kvittere ut jobber i et Web grensesnitt. Dette kan gjøres på en hvilken som helst plattform, på smart telefon, nettbrett, PC, MAC osv.
Her kan enkle operasjoner utføres.
Statusmeldinger Januar 2018
/i Ukategorisert /av adminInviterte fiskerinæringa til møte om nytt regelverk
Nytt krav til bemanningsoppgave på fiskefartøy
I forbindelse med gjennomføringen av den internasjonale konvensjonen ILO 188 i norsk rett, er det fastsatt krav til bemanningsoppgave på fiskefartøy med lengde (L) 24 meter eller mer. Les mer
Utløserkrok til MOB-båt var ikke i henhold til krav i LSA koden:
Sjøfartsdirektoratet har fått melding om en ulykke i forbindelse med utsetting av MOB-båt om bord i en passasjerferge. Under øvelse skulle besetningen om bord trene på utsetting og manøvrering av MOB-båten. Les mer
Statusmeldinger Desember 2017
/i Ukategorisert /av adminKampanje fra Sjøfartsdirektoratet:
Sjøfartsdirektoratet har som kjent valgt å ha ekstra fokus på sikkerhetsstyring og operasjonelle forhold om bord på mindre fartøy i 2018. Sjekklisten vil være et nyttig verktøy for rederiene i forkant av et eventuelt tilsyn fra Sjøfartsdirektoratet. Les mer.
Dieselmotorer med EIAPP sertifikat:
En dieselmotor (over 130 kW) skal være sertifisert og testet i henhold til NOx Technical Code 2008. Reder må ved kjøp eller skifte av motor forsikre seg om at den testsyklus som er benyttet er tilpasset bruken av motoren, ref. kapittel 3 i koden: Les mer.
Forskrift om mindre rettelser i diverse forskrifter etter skipssikkerhetsloven:
Sjøfartsdirektoratet har fastsatt mindre endringer i en rekke forskrifter.
Som del av Sjøfartsdirektoratets kvalitetssystem noteres jevnlig større og mindre behov for endringer i forskriftene vi forvalter. Mye av dette er endringsbehov av redaksjonell art, men som likevel kan gi rom for misforståelser og forårsake unødig tidsbruk hos direktoratets kunder. Formålet med endringene er i all hovedsak å rette opp redaksjonelle feil som av ulike grunner har oppstått.
Samtlige forskrifter som endres, er helt eller delvis hjemlet i skipssikkerhetsloven. Les mer.
Nye sertifikater for fiskeskippere:
Etter høringer i 2017, ble det fastsatt endringer for fiskeskippersertifikater som trådte i kraft 1.1.2018. Endringene medfører at det i dagens sertifikatstruktur for fiskeskippersertifikat finnes følgende 4 sertifikattyper: